Saturday, November 6, 2010

Persediaan bersalin/menimang bayi

Si bucuk bango!
Hello dear lovely dolls.
Sebelum ni saya ada received few emails mintak share apa nak beli dan apa yg tak perlu beli sebelum deliver...ada gak mintak pendapat saya berdasarkan pengalaman saya yg sgt baru jadi emak ini... Saya dulu pun tergagau cari info apa nk prepare sblm deliver dan ada gak beli try an error je... Tapi kebanyakkan barang untuk mommy nih adalah berdasarkan saya yg cesar ye...
So why not kita sesama share apa yg kita tau thru pengalaman kita kan... Tapi tak bole lah all in one entry kan... kita buat phase by phase ye... So here few tips or idea apa nk kena prepare sblm deliver... yang penting elakkan pembaziran.
Barang2 keperluan untuk di bawa ke hospital:
1-Untuk Mommy
  • Dokumen penting
  • Kain batik
  • Tuala
  • Pad
  • Stoking
  • Brg2 mandi
  • Breast pump (optional, sy pakai freestyle medela sgt bagus. tp kwn sy ckp spectra pun ok)
  • Makeup (ooop! optional nih)

2-Untuk Baby

  • Diaper
  • Botol susu (kalau nak pump)
  • Baju baby 2 day 2 night
  • Tuala
  • Minyak telon
  • Losyen
  • Wash cloth
  • Bedung n barut

Barang2 sepanjang berpantang dan seterusnya:

1-Untuk Mommy

  • Bengkung Moden (cesar)
  • Losyen Yusmira pati halia... Saya dah try 3-4 jenis tp yg ni paling best
  • Param + Air Florida (untuk bersihkan kulit, pakai at least seminggu tau)

2-Untuk Baby

  • Katil
  • Bouncer
  • Baby speaker
  • Bedding set at least 2 nak tukar2
  • Tilam Latex (kat baby jaya or jusco murah. menyesal aku beli di Mothercare)
  • Blanket
  • Baaaaaaju ( sy tak reti nak estimate tp 7 helai siang n tidur dah cukup tp biasanya kita akan terlebih)
  • Sterilizer (optional)
  • Bottle warmer (optional)
  • Car seat n stroller ( Balqish stat pakai umur 40 hari )

4 comments:

nafnaf said...

tq for the tips&info!

DaZzlingLilLy said...

bagus betul u share info kat sini..berguna utk mommy to be..

phatgurl said...

param + air florida tu mana nak cari ye?

Arlina Rosli said...

phatgurl: i beli kat spa redglow... tp kedai jamu lain pun ada kot...