Thursday, October 28, 2010

Berpantang 40 hari? 42 hari? 44 hari?

Balqish day 40...
Hello dear dolls... Saya nak cerita tentang kisah confinement saya yang sangat simple tp emosi... Saya tak tau kenapa saya jadi sgt fragile dan emosi sepanjang confinement. Namun syukur saya dijaga bagai menatang minyak yang penuh oleh Faizal dan mak saya. Berapa hari sebenarnya tempoh berpantang? Maksud saya yg tak bole mkn itu ini dan jaga ibu jari kaki ni.. 40 ke 42 ke 44 ke? Ada gak yg cakap 60 and 100 hari... Mak ai! kalau 60 atau 100 ari tak kuar umah tak keje lah saya... 60 atau 100 tu mayb berpantang dari segi pemakanan dan bersama dengan suami tu kira logik lah...
Memandangkan saya melahirkan secara cesar, saya tak berapa kisah tentang urut2 dan jamu2 nih. Lagi pun mak saya pun midwife selama 25 tahun di sepital... Tambahan lagi saya consult dengan pakar sakit puan tersohor, Prof Hamid Arshat tentang do n dont sepanjang pantang...
Mula2 tu mmg terasa mcm nak panggil org urut la apa la tp bila Prof ckp elok tunggu 30 hari baru nak buat apa2. Jadi tungku mmg jadi tukun je la kat dapur sbb mmg saya tak bertungku. Saya buat pelvic exercise seperti di saran kan dan berparam selepas 30 ari. Param tu mmg buat kulit saya jadi bersih dan segar...
Tentang menu pulak mmg best sgt sbb mak saya bagi saya mkn byk sayur terutamanya lobak putih utk breastfeed. Selain tu mak saya buatkan ikan tenggiri bakar... Makcik saya suruh rebus ayam sekor dgn sekilo halia utk panaskan badan tapi saya tak buat sbb risau Balqish tercirit pulak...
Bila baca forum kat sini saya rasa ramai jugak org stuck dgn mak2 dorg dengan cerita pantang yg kdg2 mengarut... Oleh itu yg elok kita teruskan dan janganlah tolak mentah...

4 comments:

honey amour said...

dear..i tag u :) tgk kat blog i ye:)

Anonymous said...

pipi balkish tu letak blusher ke? pinkish je...hihi

ceritacherita said...

i pantang tak keluar rumah sampai 42 hari je. pastu just makan jela jga sikit2. makan ayam & halia i buat dulu tapi bukanla ayam sekor, infact hari2 i makan halia sbb i byk angin, alhamdulillah baby tak de apa2. eh knp u kena csect, sorry i terlepas citer kut.

Arlina Rosli said...

honey: nnti i buat insyaallah!

anon: pink ke? nnti kena tgk betul2...

cc: i tak consume hali alangsung sbb risau baby panas n cirit. ntah la mcm2 cerita org nih... ada kata okada kata tak ... so ikut kan aje sape yg jaga kita kan... heheh.