Thursday, July 29, 2010

Kata saya...

Saya terpanggil dengan isu diskaun hartanah untuk bumiputera... Satu persatu hak kita nak dipertikaikan... Meski pun mampu membeli rumah dgn harga tinggi tapi berapa kerat je pun org Melayu mampu beli? Takkan ini pun nak di nafikan haknya? Saya rasa sedih sbb berasa seolah menumpang dibumi sendiri... Semua org berani mempertikai hak2 kita... Dan paling menyedihkan lagi org kita sendiri menyokong isu ini... Bagi saya, saya bangga andai rumah besar dan mewah didiami oleh org Melayu. Mengapa perlu kita iri hati? Mengapa kita nk pertikaikan samaada org tu kaya begitu begini?
Orang Melayu masih merangkak untuk bersaing dgn bkn Melayu dari segi ekonomi dan dlm pemilikan hartanah... Kalau nak cari Melayu, rumah2 mereka senang didapati dipinggir2 bandar... Nak cari ditengah2 bandar? Ohh! Mmg boleh dikira dgn jari... Di FB ada seorang pakcik sebaya atau mungkin lebih berusia dari ayah saya menyokong penuh pemansuhan diskaun kepada bumiputera utk rumah 500k ke atas... Saya rasa mcm nak tanya, bagaimana kalau anak pakcik yg nak beli rumah? Mesti pakcik harapkan diskaun kan? Atau mungkin tak ade sorg pun anak pakcik mampu? Dannn paling menyedihkan saya, pakcik ni org Melayu!

3 comments:

lily lotus said...

hmm..sedih betul kalau sesama bangsa sokong statement yg anak tirikan bangsa sendiri

ceritacherita said...

i pun sokong kata2 u ni. i heran knp la nak dipertikaikan hak2 org melayu. Ini kan bumi melayu. bangsa2 lain yg pertikaikan please la ingat ini tanah melayu, sorry kalau ada racist sikit. Tapi kalau org melayu yg sendiri menyokongnya i just speechless. heran sgt.

Arlina Rosli said...

lily: itu lah yg menyedihkan saya...

cerita: dah la mintak mcm2 keistimewaan...lpas tu hak kita pulak nk d nafikan... racist? apa tu? knp kalau kita slalu di cop gitu...tp kalau dia org yg minta hapuskan diskaun apa ye? nak panggil apa tu... rasionalke racist? haiyak!