Thursday, July 8, 2010

Hidup kita hidup orang part II

Meh kita sambung entri ni ...

Semalam saya ada miting di KT... alang2 saya singgah di pejabat MB... main redah je. bukan ada temujanji pun... padahal boleh jumpa kat umah tp saja bwk my mom tgk2 keadaan... Keadaannya tak ubah mcm keadaan di rumah mak ayah saya di dungun... ramai org datang dgn pelbagai masalah... dari sekecik2 hingga ke masalah yg kritikal... Buat saya termenung sejenak... Sungguh banyak pahala org2 politik ni kalau dia bekerja dgn ikhlas sbb mereka didatangi dgn pelbagai lapisan masyarakat dan pelbagai masalah...

Keadaan itu buat saya merenung semula kehidupan sehari2... Bagaimana kegagalan byk mengajar saya menghargai apa yg ada... Kita tak boleh jadi org lain... Apa lagi cuba menjadi org lain... Kita adalah kita... Tak mungkin jadi org lain...

Penghargaan seseorg terhadap sesuatu itu berbeza2... Ada merasakan hidup dah cukup berjaya bila ada kereta... Ada mungkin rasa berjaya bila anak dpt keje gomen... Ada rasa hidup berjaya bila boleh susun susun designer shoes berderet2... Berbeza2 bukan? Saya sendiri pun punya ungkapan Kejayaan dan Kebahagiaan dengan cara tersendiri... Jadi kita tak perlu dengki bila org tu lebih dari kita maupun menghina bila org lebih rendah dari kita... kerana disisi Dia lah yg paling penting... Saya bukan mau berlagak baik tapi itulah hakikatnya... Andai kata saya tak mampu saya buat cara tak mampu... begitu jugak sebaliknya.

Kadang2 apa yg tersurat bukanlah apa yg tersirat. Jangan salah sangka dan beranggapan buruk pada org kerana mungkin kita yg tersalah telahan...