Wednesday, May 12, 2010

Petua cerahkan kulit

Arwah tok saya ada mengajar bagaimana orang dulu2 menjaga kulit dan kebersihan... Semua produk adalah homemade... Tapi kalau memakai pun malas inikan pula membuatnya...

Untuk menjaga kulit muka agar putih dan mulus, bedak sejuk yg dibuat dari beras boleh mendatangkan hasil yg baik jika di amal selalu... Rendam beras semalaman dengan bunga melor... Esoknya giling beras yg sudah lembut dan dibuat bedak sejuk... tak kisah lah nak disimpan cair dlm botol atau dititik2 di atas kertas minyak dan di jemur utk dikeringkan dan disimpan...
Bagi menghilangkan parut, kulit kayu manis sgt cepat kesannya. Tapi bagi sesetengah kulit, mungkin ketidakselesaan berlaku sbb pedih...


Bagi penjagaan kulit badan pulak, santan kelapa yg dibiar kan basi semalaman kemudian disapu keseluruh badan... kemuadia digosok dan sental pada seluruh badan... lakukan sebulan sekali pasti kulit akan cerah dan mulus...Tapi tahan ajelah bau santan tu...hahah.


UPDATE:

Tapi kalau korang nak cepat cerah... RedGlow ada menjual pil utk cerahkan kulit. emel ke arlinarosli@yahoo.com.

No comments: